شناسایی عوامل موثر بر عرضه و تقاضای نانوسلولز در ایران با استفاده از روش SWOT و ارائه راهکار مناسب

نوع مقاله : مقاله کامل علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ،گروه تکنولوژی و مهندسی چوب، دانشکده مهندسی چوب و کاغذ، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.

2 دانشیار، گروه تکنولوژی و مهندسی چوب، دانشکده مهندسی چوب و کاغذ، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.

چکیده

سابقه و هدف: نانوسلولزها با توجه به کاربرد فراوان در بسیاری از صنایع مورد توجه دولت‌ها و سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند. شناخت کاربردها و پتانسیل‌های نانوسلولز موجب ترغیب کشورها برای سرمایه‌گذاری روی این فرآورده سبز شده است اما در ایران فناوری تولید نانوسلولز به علت چالش‌های شناسایی نشده هنوز در مرحله‌ی تولید آزمایشگاهی قرار دارد و به مرحله تولید انبوه نرسیده است. بنابراین هدف تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موثر بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز در ایران با استفاده از روش سوآت SWOT)) است.
مواد و روش‌ها: شاخص‌های موثر بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز توسط 10 خبره متشکل از اساتید متخصص دانشگاهی و شرکت‌های تولیدی و فناوری خصوصی و دانش بنیان در سه مرحله یا (سه راند) توسط پرسشنامه دلفی ارائه، تکمیل و شناسایی شدند. سپس با استفاده از مطالعات و نظرات اعضای هیات علمی رشته مرتبط و چند عضوشرکت‌های تولیدی، عوامل داخلی یا درون‌سازمانی ( یعنی نقاط قوت و ضعف‌ها) و عوامل خارجی یا برون‌سازمانی (یعنی فرصت‌ها و تهدیدهای) موثر بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز در جدول‌های تفکیک شده آنالیز SWOT شناسایی و ارائه گردیدند.
یافته‌ها: در نقاط قوت 8 شاخص (ایجاد ارزش افزوده زیاد برای ماده اولیه و محصولات نانوسلولزی- تنوع و در دسترس بودن ماده اولیه- زیست سازگار و زیست تخریب پذیری محصول نانوسلولز- توان تولید نسل جدید محصولات کارا با نانوسلولز- ایجاد توسعه پایدار با تجاری سازی نانوسلولز- سهم نیروی انسانی با دانش فنی بالای بومی- نیاز به فضای کمتر برای تولید نانوسلولز - تنوع محصولات نانوسلولزی) و در نقاط ضعف 9 شاخص (تغییر اندازه نانوسلولز درحین خشک کردن- بالابودن هزینه‌های انرژی، عملیاتی، زمین و ماشین‌آلات- نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد- هزینه بالای خشک کنی نانوسلولز- عدم سرمایه‌گذاری دولت و بانک‌ها- بازده پایین تولید- عدم کارایی تجهیزات موجود درشرکت‌ها برای بکارگیری در نانوسلولز- تولید بصورت ژل نانوسلولز(همراه آب)- گران بودن روش تولید نانو سلولز نسبت به رقباء) و در مورد فرصت‌ها 8 شاخص (کاربرد نانوسلولز درحوزه‌های مختلف- نوآوری بالا و بکر بودن حوزه کاربردهای نانوسلولز- جذب سرمایه‌گذار خارجی و بخش خصوصی- بازارهای صادراتی مناسب درمنطقه- امکان دسترسی به دانش فنی تولید سایرکشورها- نیاز به تحقیق و توسعه‌ی بالا- حمایت دولتی ازصنعت تولید نانوسلولز- شتاب زیاد تحول در محصولات نانوسلولزی در دنیا) و در زمینه تهدیدها 7 شاخص ( مواد اولیه و محصول جایگزین- سفارشی بودن نانوسلولز- قیمت پایین مواد اولیه و محصول رقیب- گران بودن نانوسلولز- فقدان ماشین‌آلات وتجهیزات ویژه تولید- عدم ریسک‌پذیری مدیران در استفاده از محصول هایتک و جدید- دشواری معرفی و ترویج محصول جدید در بازار) شناسایی گردیدند که هریک بر وضعیت عرضه و تقاضای نانوسلولز موثر می‌باشند.
نتیجه‌گیری: شاخص‌های موثر بر عرضه و تقاضای نانوسلولز طی روش دلفی و SWOT توسط خبرگان شناسایی گردید که این عوامل می‌توانند بر روی آن اثر معناداری داشته و با بکارگیری راهکارهای ارائه شده می‌توان در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه و تجاری‌سازی نانوسلولزها در ایران بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the supply and demand of nanocellulose in Iran using the SWOT method and providing a suitable solution

نویسندگان [English]

  • Ahmadreza Najafi moghadam 1
  • Ali Rafighi 2
  • Hosein Yousefi 2
1 PhD student, Department of Wood Technology and Engineering, Faculty of Wood and Paper Engineering, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Wood Technology and Engineering, Faculty of Wood and Paper Engineering, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran.
چکیده [English]

Background and objectives: Due to its many applications in other industries, nanocelluloses have attracted the attention of governments and investors. The recognition and potential of nanocellulose has encouraged countries to invest in this green product. However, in Iran, Production of nanocellulose is still in the laboratory Scale due to unidentified challenges and thus, it has not yet reached the huge production. Therefore, the purpose of this research is to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and risks of the proposed situation and the use of nanocellulose in Iran using the SWOT method.
Materials and methods: The indicators affecting the state of supply and demand of nanocellulose were presented and completed and identified by 10 experts consisting of academic professors and private manufacturing and technology companies and knowledge-based in three stages (or three rounds) by Delphi questionnaire. Then, using the studies and opinions of the scientific professors of the related field and several member manufacturing companies, the internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats) affecting the supply and demand situation of nanocellulose were identified in the separate tables of the SWOT analysis.
Results: In the strengths of 8 indicators (creating high added value to the raw material and nanocellulose products - diversity and availability of the raw material - biocompatibility and biodegradability of the nanocellulose product - the ability to produce a new generation of efficient products with nanocellulose - creating sustainable development with the commercialization of nanocellulose - The share of manpower with high local technical knowledge - the need for less space for the production of nanocellulose - the variety of nanocellulose products) and in the weak points of 9 indicators (the size change of nanocellulose during drying - the high cost of energy, operation, land and machinery - the need for High investment - high cost of drying nanocellulose - lack of investment by the government and banks - low production efficiency - lack of efficiency of the equipment in companies for use in nanocellulose - production in the form of nanocellulose gel (with water) - expensiveness of nanocellulose production method compared to competitors ) and the opportunity points of 7 indicators (use of nanocellulose in various fields - high innovation and virginity of the field of nanocellulose applications - attracting foreign investors and the private sector - suitable export markets in the region - the possibility of accessing the technical knowledge of other countries' production - the need for high research and development - Government support for the nanocellulose production industry - high acceleration of transformation in nanocellulose products in the world) and opportunity points of 8 indicators (raw materials and alternative products - customization of nanocellulose - low price of raw materials and competing products - expensiveness of nanocellulose - lack of special production machines and equipment - Managers' lack of risk-taking in using hi-tech and new products-difficulty introducing and promoting new products in the market) were identified, each of which affects the supply and demand of nanocellulose.
Conclusion: The indicators affecting the supply and demand of nanocellulose were identified by experts through the Delphi and SWOT methods, and these factors have a significant effect on it, and by applying the presented solutions, mass production and commercialization of nanocellulose can be achieved in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nanocellulose
  • supply and demand
  • SWOT
1.Rafieian, F., Shahedi, J., Keramat, J., & Simonsen, J. (2014). Thermomechanical and morphological properties of nanocomposite films from wheat gluten matrix and cellulose nanofibrils. J. of food Science. 9 (1), 100-107. [In Persian]
2.Pearce, J. A., & Robinson, R. B. (2009). Formulation, implementation, and control of competitive strategy. McGraw- Hill, Eleventh Edition.
3.Laskookalayeh, S., Amirnejad, H., & Hosseini, S. (2022). Identifying strengths, weaknesses, opportunities and threats and offering management strategies for forest logging and forest logging ban. Environmental Sciences. 20 (2), 135-154. [In Persian]
4.Marcello Falcone, P., Tani, A., Elena Tartiu, V., & Imbriani, C. (2019). Towards a sustainable forest-based bioeconomy in Italy: Findings from a SWOT analysis. Forest Policy and Economics, 18 (4), 142-173.
5.Khayatinejad, S., Hosseinzadeh, O., Hejarian, M., & Abdi, M. (2017). Strategic decision-making in the field of spruce wood production development with the help of SWOT-ANP method. Iranian wood and paper industry magazine. 8 (4), 533-548. [In Persian]
6.Bloori, E., & Hakimzadeh, S. (2016). Development of cellulosic holding strategies QSPM and SWOT using methods. International Conference on Management and Economics in 21 Century. 3 (2), 65-77. [In Persian]
7.Kecha, L. J., Kecha, N., & ReKola, M. (2013). Value chains of Serbian non-wood forest products. International Forestry Review. 15 (3), 316-335.