بررسی الگوهای ساختمانی جاده و توده‌های جنگلی اطراف آن از نظر زیبایی‌شناسی

نوع مقاله : مقاله کامل علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، گرگان، ایران.

2 استادیار، دانشکده مهندسی، گروه هنر و معماری، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد عمران و بهره‌برداری جنگل، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: راه‌سازی پرهزینه‌ترین فعالیت عمرانی در جنگل بوده و نیازمند ملاحظات فیزیکی، محیط‌زیستی و اجتماعی است. در سال های اخیر، ملاحظات عمومی در مورد کیفیت بصری جاده و زیبایی‌شناسی کنار جاده افزایش یافته است. کیفیت بصری یک الگوی جاده بیشتر به وضعیت انحنای جاده، وضعیت شیب‌های خاکبرداری و خاکریزی و زیبایی پوشش گیاهی کنار جاده و شکل رویه بستگی دارد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه، بخش‌هایی از جاده‌های جنگلی سری یک دکتر بهرام نیا برای ارزیابی زیبایی‌شناسی الگوی جاده‌های جنگلی مورد ارزیابی قرار گرفت. تعدادی عکس در طول روز که نور خورشید کافی باشد (10 صبح تا 3 بعداز ظهر) از الگوهای مختلف جاده شامل وضعیت انحنا یا قوس‌ها، سطح جاده، مسیرهای دارای ترانشه و بدون ترانشه، توده‌های آمیخته و خالص سوزنی-برگ و پهن‌برگ کنار جاده در سه فصل تابستان، اواخر پاییز و زمستان گرفته شد و سپس به این عکس‌ها در دامنه 1 تا 5 توسط 60 نفر از گردشگران ارزش‌دهی شد. سپس، تجزیه و تحلیل آماری جهت تعیین میانگین ارزش زیبایی شناسی هر جزء (AAV ) و میانگین کیفیت بصری جاده (AVQ ) در هر فصل و همچنین شناسایی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر ارزش کلی زیبایی‌شناسی الگوهای راه انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل‌ها در نرم افزار SPSS انجام پذیرفت.
نتایج: در بررسی نقش الگوهای مختلف ساختمانی جاده در میزان کیفیت بصری مشخص گردید که بین سیمای ظاهری رویه جاده، توده‌های اطراف، شیروانی‌های خاکی و انحنا یا قوس جاده در زیباسازی منظر جاده‌های جنگلی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت و هر یک سهم یکسانی در کیفیت بصری جاده داشتند. نتایج نشان داد که از منظر گردشگران میانگین کیفیت بصری جاده با رویه علفی به طور معنی‌داری بیشتر از جاده با رویه شنی بود. همچنین جاده‌های جنگلی در فصل پاییز دارای بیشترین کیفیت بصری و در فصل زمستان دارای کمترین کیفیت بصری بودند. نتایج آنالیز همبستگی نشان داد بین کیفیت بصری جاده‌های جنگلی با کیفیت بصری شیروانی‌ها، توده‌های اطراف و رویه جاده همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. در صورت بهبود کیفیت بصری شیروانی‌های خاکی (P<0.001)، توده‌های اطراف جاده (P<0.05) و رویه راه (P<0.05)، کیفیت بصری جاده جنگلی نیز افزایش خواهد یافت.
نتیجه‌گیری: طراحی مسیرها و جاده‌های جنگلی با چشم انداز زیبا و منحصر به فرد می‌تواند تأثیر قابل توجهی در جلب گردشگر و توسعه پایدار داشته باشد. لذا بهبود وضعیت رویه جاده جنگلی از طریق استقرار پوشش علفی در میانه و کناره‌های راه و بازسازی و احیا توده‌ها و شیروانی‌های خاکبرداری و خاکریزی کنار جاده باید به گونه‌ای شود که اثرات محیط‌زیستی جاده‌سازی در اکوسیستم جنگل را کاهش داده و جنبه‌های زیبایی‌شناختی جاده را ارتقاء دهد. همچنین با توجه به تمایل زیاد گردشگران به جنگل‌گردشی در فصل پاییز لازم است در این فصل برای تسهیل آمد و شد و بهره‌مندی از موهبت‌های جنگل اقدامات مطلوب انجام پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Aesthetic study of road construction patterns and surrounding forests

نویسندگان [English]

  • Aidin Parsakhoo 1
  • Mahdieh Pazhouhanfar 2
  • Mohammad Javan Mahjoub Doost 3
1 Associate Professor, Department of Forestry, Faculty of Forest Sciences, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty of Engineering, Department of Art and Architecture, Golestan University, Gorgan, Iran
3 Master's student in Forest Development and Utilization, Faculty of Forest Sciences, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
چکیده [English]

Abstract
Introduction and Objective: Road construction is the costly construction activity in the forest and requires physical, environmental, and social considerations. In recent years, public concerns about the visual quality of the road and roadside aesthetics have increased. The visual quality of a road pattern depends more on the condition of the road curvature, the condition of the excavation and embankment slopes, and the beauty of the roadside vegetation and the shape of the surface.
Materials and Methods: In this study, parts of Dr. Bahramnia's Series I forest roads were evaluated to evaluate the aesthetics of the forest road pattern. A number of photographs were taken during the day when there was sufficient sunlight (10 am to 3 pm) of different road patterns, including the condition of the curves or arches, the road surface, the paths with and without trenches, mixed and pure coniferous-deciduous and broadleaf roadside stands in the three seasons of summer, late autumn and winter, and then these photographs were rated on a scale of 1 to 5 by 60 tourists. Then, statistical analysis was performed to determine the average aesthetic value of each component (AAV) and the average road visual quality (AVQ) in each season, as well as to identify the most important factor affecting the overall aesthetic value of the road patterns. The analyses were performed in SPSS software.
Results: In examining the role of different road construction patterns in the level of visual quality, it was determined that there was no significant difference between the appearance of the road surface, the surrounding stands, the earthen slopes and the curvature or arch of the road in beautifying the landscape of forest roads, and each had the same contribution to the visual quality of the road. The results showed that from the perspective of tourists, the average visual quality of the grassy road was significantly higher than that of the sandy road. Also, forest roads had the highest visual quality in the fall and the lowest visual quality in the winter. The results of the correlation analysis showed that there is a positive and significant correlation between the visual quality of forest roads and the visual quality of slopes, surrounding stands, and road surface. If the visual quality of the dirt slopes (P<0.001), the stands surrounding the road (P<0.05), and the road surface (P<0.05) improves, the visual quality of the forest road will also increase.
Conclusion: Designing forest paths and roads with beautiful and unique landscapes can have a significant impact on attracting tourists and sustainable development. Therefore, improving the condition of the forest road surface by establishing grass cover in the middle and sides of the road and restoring and revitalizing the mounds and slopes of excavation and embankment along the road should be done in a way that reduces the environmental impacts of road construction on the forest ecosystem and improves the aesthetic aspects of the road. Also, considering the high tendency of tourists to forest tourism in the fall, it is necessary to take appropriate measures in this season to facilitate traffic and benefit from the blessings of the forest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Average visual quality
  • tourist
  • forest road
  • grass surface
  • fall season
  1. Liu, , Hu, M., & Zhao, B. (2019). Audio-visual interactive evaluation of the forest landscape based on eye-tracking experiments. Urban Forestry & Urban Greening. 46: 112-118.
  2. Ucar, Z., Tas, I., & Akay, A.E. (2018). Aesthetic evaluation of road network in forested areas using visual quality assessment method. 4th Nonwood Forest Products Symposium at: Bursa. 9p.
  3. Walter, L., &Cook,  (1972). An evaluation of the aesthetic quality of forest trees. Journal of Leisure Research. 4: 4. 293-302.
  4. Mundher, R., Abu Bakar, S., Maulan, S., Mohd Yusof, M.J., Al-Sharaa, A., Aziz, A., & Gao, H. (2022). Aesthetic quality assessment of landscapes as a model for urban forest areas: a systematic literature review. Forests. 13: 991-999.
  5. Schirpke, U., Altzinger, A., Leitinger, G., & Tasser, E. (2019). Change from agricultural to touristic use: Effects on the aesthetic value of landscapes over the last 150 years. Landscape and Urban Planning. 187: 23–35.
  6. Price, C. (2003). Quantifying the aesthetic benefits of urban forestry. Urban Forestry. 1: 123–133.
  7. Ode, Å., Tveit, M., & Fry, G. (2008). Capturing landscape visual character using indicators: Touching base with landscape aesthetic theory. Landscape Research. 33: 89–117.
  8. Dronova, I. (2017). Environmental heterogeneity as a bridge between ecosystem service and visual quality objectives in management, planning and design. Landscape and Urban Planning. 163: 90–106.
  9. Lim, S.S., Innes, J.L., & Meitner, M. (2015). Public awareness of aesthetic and other forest values associated with sustainable forest management: A cross-cultural comparison among the public in four countries. Journal of Environmental Management. 150: 243–249.
  10. Akay, A.E., Pak., M., Yenilmez, N., & Demirbag, H. (2007). Aesthetic evaluations of forest road templates. International J of Natural and Engineering Sciences. 65: 16-26.
  11. Haqshnoo, R., Naqdi, R., & Nikove, M. (2016). Aesthetic evaluation of forest road components (case study: Shafarood forests, Golestan province). Journal of Wood and Forest Science and Technology. 23: 3. 165-180. (In Persian)
  12. Karasah, B. (2017). A visual landscape assessment of forest roads: Case of Kafkasör-Mersivan route, Artvin. Kastamonu Univ. Journal of Forestry Faculty. 17: 3. 404-413.
  13. Mu, Y., Lin, W., & Diao, X. (2022). Implementation of the visual aesthetic quality of slope forest autumn color change into the configuration of tree species. Scientific Reports. 12: 1034-1040.
  14. Jucker, T., Bongalov, B., Burslem, D.F., Nilus, R., Dalponte, M., Lewis, S.L., Phillips, O.L., Qie, L., & Coomes, D.A. (2018). Topography shapes the structure, composition and function of tropical forest landscapes. Ecology Letters. 12: 989–1000.
  15. Kerebel, A., Gélinas, N., Déry, S., Voigt, B., and Munson, A. (2019). Landscape aesthetic modelling using Bayesian networks: Conceptual framework and participatory indicator weighting. Landscape and Urban Planning. 185: 258–271.
  16. Cankal, Ş.D. (2016). Assessment of roads within forested areas for visual quality aspect”. Bursa Technical University, Msc Thesis. Bursa Technical University. 41p.
  17. Clay, G.R., & Smidt, R.K. (2004). Assessing the validity and reliability of descriptor variables used in scenic highway analysis. Landscape and Urban Planning. 66: 239–255.
  18. Fumagalli, N., Maccarini, M., Rovelli, R., Berto, R., & Senes, G. (2020). An exploratory study of users’ preference for different planting combinations along rural greenways. Sustainability. 12: 2120-2129.
  19. Vukomanovic, J., & Orr, B.J. (2014). Landscape aesthetics and the scenic drivers of amenity migration in the new West: Naturalness, visual scale, and complexity. Land. 3: 390–413.
  20. Mu, Y., Lin, W., Diao, X., & Zhao, C. (2022). Implementation of the visual aesthetic quality of slope forest autumn color change into the configuration of tree species. Scientific Reports. 12: 1. 17-23.
  21. Chiang, Y.C., Nasar, J.L., & Ko, C.C. (2014). Influence of visibility and situational threats on forest trail evaluations. Landscape and Urban Planning. 125: 166–173.
  22. Wu, L., Dong, Q., Luo, S., Jiang, W., Hao, M., & Chen, Q. (2021). Effects of spatial elements of urban landscape forests on the restoration potential and preference of adolescents. Land. 10: 1349-1355.
  23. Blumentrath, , & Tveit, M.S. (2014). Visual characteristics of roads: A literature review of people’s perception and Norwegian design practice. Transportation Research Part A: Policy and Practice. 59: 58-71.
  24. Gao, H., Abu Bakar, S., Maulan, S., Yusof, M.J.M., Mundher, R., & Chen, B. (2024). How highway landscape visual qualities are being studied: A systematic literature review. Land. 13: 431-439.