تأثیر افزودنیهای زیستی و غیر زیستی بر حد خمیرایی و ظرفیت بارگذاری خاک بستر جاده جنگلی در جنگل آموزشی _ پژوهشی دکتر بهرام نیا

نوع مقاله : مقاله کامل علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد عمران و بهره‌برداری جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.

2 دانشیار، گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.

3 استادیار، گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.

4 کارشناس محقق، بخش تحقیقات جنگل، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

سابقه و هدف: خاک‌ بستر جاده‌های جنگلی غالباً دارای مشکلاتی از جمله خمیرایی بالا، قابلیت بارگذاری و مقاومت برشی پایین، دشواری تراکم و امکان نشست می‌باشند. از این‌رو تثبیت و ارتقاء مقاومت خاک ‌با استفاده از مواد افزودنی همواره مورد توجه محققین و مهندسین راه‌سازی بوده است. از سوی دیگر امروزه استفاده از مواد ضایعاتی در تثبیت خاک‌ها با توجه به اقتصادی بودن آن رایج شده است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر افزودن کاه، آهک و سیمان بر بهبود مقاومت مکانیکی خاک بستر متورم شونده جاده‌های جنگلی انجام می‌پذیرد.
مواد و روش‌ها: منطقه مورد مطالعه در سری یک جنگل آموزشی _ پژوهشی دکتر بهرام‌نیا واقع شده است. در این مطالعه ابتدا 5 نقطه رانشی دربرگیرنده خاک ریزدانه و متورم‌شونده و از هر یک حداقل 3 نمونه به‌روش تصادفی ساده و هر نمونه به وزن 5 کیلوگرم تهیه شد. به‌منظور مقایسه کارایی افزودنی‌ها، نمونه‌های خاک با مقادیر متفاوت 0 ، 1 ، 3 ، 5 ، 10 و 15 و 20 درصد کاه و کلش، آهک و سیمان ترکیب شدند. ویژگی‌های ژئوتکنیکی که شامل ویژگی‌های تراکمی، حدود آتربرگ و مقاومت فشاری یا CBR می باشد، در تمام نمونه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ویژگی‌ تراکمی شامل حداکثر تراکم خشک خاک و رطوبت بهینه با آزمایش پروکتور، حدود آتربرگ شامل حد روانی، حد خمیری و شاخص‌های مربوطه به روش کاساگرانده و فتیله خمیری و مقاومت فشاری یا همان CBR به کمک آزمایش بارگذاری کالیفرنیا انجام پذیرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از مقایسه میانگین ظرفیت بارگذاری نمونه‌های خاک تیمارشده نشان داد که مقدار ظرفیت بارگذاری با افزودن مقادیر آهک، سیمان و کاه، به طور معنی‌داری افزایش پیدا کرد. علاوه‌بر این، با افزودن مقادیر بیشتر سیمان، آهک و کاه به خاک، مقدار شاخص خمیری به طور معنی‌داری کاهش یافت. کمترین مقدار شاخص خمیری با افزودن 20 درصد سیمان ایجاد شده است. در مجموع تیمار کاه در مقایسه با شاهد، هیچ اثر معنی داری بر بهبود شاخص خمیری خاک نداشت و مقدار شاخص خمیری در این تیمار به طور معنی‌داری بیشتر از نمونه‌های خاک تیمار شده با آهک و سیمان بود. مقدار ظرفیت بارگذاری خاک در نمونه‌های تیمار شده با سیمان به طور معنی-داری بیشتر از تیمارهای دیگر بود.
نتیجهگیری کلی: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که افزودنی‌های زیستی و غیر زیستی بر مقاومت مکانیکی خاک بستر جاده‌های جنگلی تاثیر معنی‌داری دارند و این افزودنی ها می‌توانند در افزایش ظرفیت بارگذاری و کاهش شاخص خمیرایی جاده جنگلی نقش بسزای ایفا کنند و با مدیریت صحیح و استفاده از این تکنیک های زیست مهندسی می‌توان در کاهش هزینه تعمیر و نگهداری جاده جنگلی و افزایش دوره بهره‌برداری اقدام نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of biological and non-biological additives on the mechanical strength of soil in forest roadbeds (Case study: Dr. Bahramnia's educational_research forest)

نویسندگان [English]

  • Zahra Aghababaei 1
  • Aidin Parsakhoo 2
  • Sattar Ezzati 3
  • Aiub Rezaei Motlagh 4
1 M.Sc. Student of Forest Development and Exploitation, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, I.R. Iran
2 Corresponding Author, Associate Prof., Dept. of Forestry, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, I.R. Iran.
3 Assistant Prof., Dept. of Forestry, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, I.R. Iran
4 Research Expert (Ph.D. of Forest Management), Forest Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, AREEO, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and objectives: Forest road bed soils often have problems such as high clay content, low load-bearing capacity and shear strength, difficulty in compaction, and the possibility of subsidence.
Therefore, stabilizing and improving soil strength using additives has always been of interest to researchers and road engineers. On the other hand, today, the use of waste materials in soil stabilization has become common due to its economic benefits.
Methodology: The study area is located in Dr. Bahramnia Educational-Research Forest Series 1. In this study, first, 5 thrust points containing fine-grained and swelling soil were prepared, and at least 3 samples from each were prepared by simple random method, each sample weighing 50 kg. In order to compare the efficiency of additives, soil samples were mixed with different amounts of 0, 1, 3, 5, 10, 15, and 20 percent of straw and stubble, lime, and cement. Geotechnical properties, including compaction properties, Atterberg limits, and compressive strength or CBR, were investigated in all samples. The investigation of compaction properties, including maximum dry soil density and optimum moisture content, was carried out by Proctor test, Atterberg limits including flow limit, plastic limit, and related indices by Casagrande and plastic wick methods, and compressive strength or CBR was carried out by California loading test.
Results: The results of comparing the average loading capacity of treated soil samples showed that the loading capacity increased significantly with the addition of lime, cement and straw. In addition, the plasticity index decreased significantly with the addition of more cement, lime and straw to the soil.
The lowest plasticity index was achieved with the addition of 20% cement. In general, straw treatment had no significant effect on improving the plasticity index of the soil compared to the control, and the plasticity index in this treatment was significantly higher than in soil samples treated with lime and cement. The soil loading capacity in samples treated with cement was significantly higher than in other treatments.
Conclusion: The results of this study showed that biological and non-biological additives have a significant effect on the mechanical strength of forest road bed soil, and these additives can play a significant role in increasing the loading capacity and reducing the clay index of the forest road. With proper management and use of these bioengineering techniques, it is possible to reduce the cost of forest road maintenance and increase the period of operation.
Keywords: Bioengineering, Biological and non-biological Additives, CBR , Forest Road, Plasticity Index,.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bioengineering
  • Biological and non-biological Additives
  • CBR
  • Forest Road
  • Plasticity Index
1.Ademola, I. A., Adekunle, A. M., & Adeoye, B. A. (2017). Investigating the effect of cement and lime on the plasticity index of black cotton soil. Journal of Materials and Environmental Science.
8(3), 900-908.
2.Anupama, A. K., Kumar P., & Ransinchung R. N. (2013). Use of various agricultural and industrial waste materials in road construction. Proceedings of the 2nd Conference of Transportation Research Group of India (2nd CTRG),
IIT Roorkee, India, 264-273.
3.Eltwati, A., & Saleh, W. (2020). Improvement of geotechnical properties of soft soil stabilized with lime and metakaolin. Journal of Materials Research and Technology. 9(3), 5007-5019.
4.Al-Joulani, N. (2012). Effect of stone powder and lime on strength, compaction and CBR properties of fine soils. Jordan Journal of Civil Engineering. 6(1), 1-16.
5.Dharan, C. K., & Kumar, A. (2019). Effect of lime-fly ash on geotechnical properties of black cotton soil. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering. 8(11), 1877-1881.
6.Essien, E. U., & Charles, I. J. (2016). Effects of lime-stabilization on the index properties of lateritic soil. Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering. 142(11), 04016048.
7.Bhardwaj, S. K., & Sharma, R. K. (2020). Performance evaluation of black cotton soil stabilized with fly ash and cement kiln dust. Geotechnical and Geological Engineering. 38(6), 5557-5575.
8.Maheswari, A. U., Pavan Kumar, M., Pooja Kumari, G. V., Tanuj Varma, G., Haritha, M., Venu Gopal, P., & Gayatri, B. (2022). Stabilization of red clay soil using rice straw. Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology. 22(2), 334-342.
9.Bello, A. O., Akintokun, O. O., & Adejumo, A. O. (2021). Optimal content and ratio of cement and lime stabilizers for improving the plasticity index of black cotton soil. Journal of King Saud University - Engineering Sciences. 33(3), 333-341.
10.Gautam, N., Agrawal, S., Pandey, M., & Nandwani, N. (2020). Effect of mixing of rice straw to enhance the characteristics of soil”. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE). 9(8), 656-658.
11.Issac, S., & John, N. E. (2018). Stabilization of expansive Kuttanad clay using lime treated rice straw fibres”. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET). 6(2), 1-12.
12.Kumar, M., Mishra, V. K., & Singh, A. (2020). Engineering properties of black cotton soil stabilized with lime. International Journal of Geotechnical Engineering. 14(2), 214-219.
13.Garg, A., & Gupta, M. K. (2017). Stabilization of black cotton soil with lime and cement. International Journal of Civil Engineering and Technology. 8(5), 1195-1202.
14.Moslemi, A., Tabarsa, A., Mousavi, S. Y., & Aryaie Monfared, M. H. (2021). Use of Taguchi method to evaluate the hydraulic conductivity of lignocellulose fibers-reinforced soil. AUT Journal of Civil Engineering. 5(2), 213-224.
15.Nasiri, M., Lotfalian, M., Modarres, A., & Wu, W. (2016). Use of rice husk ash as a stabilizer to reduce soil loss and runoff rates on sub-base materials of forest roads from rainfall simulation tests. CATENA. 150, 116-123.
16.Marik, S., Ransinchung, G. D., Singh, A., & Khot, P. (2022). Investigation on use of silica based additive for sustainable subgrade construction. Case Studies in Construction Materials, 17, e01229.
17.Nnochiri, E. S., & Emeka, H. O. (2017). Improvement of geotechnical properties of Lateritic soil using walnut shell ash. Acta Technica Corviniensis- Bulletin of Engineering. 4, 105-109.
18.Roselló, J., & Soriano, L. (2017). Rice straw ash: A potential pozzolanic supplementary material for cementing systems. Journal of Industrial Crops and Products. 103, 39-50.
19.Sunny, T., & Joy, A. (2016). Study on the effects of clay stabilized with Banana fiber. International Journal of Scientific Engineering and Research (IJSER). 4, 96-98.
20.Pascoal, A., Almeida, A., Capitão, S., & Picado-Santos, L. (2023). Improvement of warm-mix asphalt concrete performance with lignin obtained from bioethanol production from forest biomass waste. Materials. 16(23), 7339.
21.Neeladharan, S., Suresh Kumar, G., & Bhattacharya, S. (2018). Effect of lime stabilization on the engineering properties of soil. In Proceedings of the International Conference on Sustainable Technologies for Computational Intelligence. Pp: 265-272.
22.Wei, L., Chai, S. X., Zhang H. Y., & Shi, Q. (2018). Mechanical properties of soil reinforced with both lime and four kinds of fiber. Journal of Construction and Building Materials. 172, 300-308.
23.Roselló, J., & Soriano, L. (2017). Rice straw ash: A potential pozzolanic supplementary material for cementing systems. Journal of Industrial Crops and Products. 103, 39-50.
24.Abbasi, N., Heidari, Pakro, A., & Bahramlou, R. (2019). Application of polypropylene fibers, lime, and waste rock powder for stabilizing clay soil. Soil and Water Sciences (Agricultural Sciences and Technologies and Natural Resources). 24(2), 221-234.
25.Younesi Kotnaei, R., & Janalizadeh Choobbasti, A. (2014). Mechanical behavior of sand reinforced with separate strands of barley straw. First National Conference on Soil Mechanics and Foundation Engineering, December 3-4, 2014, Shahid Rajaee Teacher Training University, 12p.