TY - JOUR ID - 2583 TI - شناسایی و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر مصرف فرآوردههای مرکب چوب- پلاستیک در ایران JO - پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل JA - JWFST LA - fa SN - 2322-2077 AU - رفیقی, علی AU - اندرواژ, سیده طیبه AD - عضو هیات علمی/دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان AD - مدرس / دانشگاه پیام نور واحد جویبار Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 22 IS - 3 SP - 173 EP - 188 KW - کامپوزیت چوب-پلاستیک KW - معیار مؤثر KW - مقیاس لیکرت KW - بازار مصرف DO - N2 -  سابقه و هدف: وجود پتانسیل عظیم مصرف فرآورده‌های مرکب چوب- پلاستیک به عنوان  محصول جدید چوبی ‌اهمیت تعیین و وارزیابی معیارهای تاثیرگذار بر مصرف این کامپوزیت را بخوبی نشان میدهد وهدف از این پژوهش شناسایی خصوصیات و اولویت‌بندی فاکتورهای موثر در مقبولیت این محصول در بین مصرف‌کنندگان می‌باشد. مواد و روش‌ها: روش‌شناسی تحقیق، تحلیلی و تخمینی بوده به طوری که پس از بررسی منابع و مصاحبه با کارشناسان صنعتی و دانشگاهی، تعداد 10 شاخص تأثیرگذار شناسایی و جهت تعیین درجه‌ی اهمیت و اولویت­بندی این معیارها، پرسش‌نامه­ای مطابق با اصول طیف لیکرت طراحی و توزیع گردید آنگاه برای مقایسه میانگین وزنی معیارها و تعیین معنی‌دار بودن اختلاف‌ها از آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌های تحقیق:      نتایج نشان می­دهد که فاکتورهای مؤثر بر بازار مصرف چوب-پلاستیک از نظر مصرف‌کنندگان ایرانی دارای اهمیت یکسانی نمی­باشد. در این میان، ویژگی‌های مقاومت در برابر رطوبت، دامنه و وسعت مصرف و مشتری پسندی از اهمیت بیشتری برخوردارند که این معیارها می­بایست مورد توجه تولیدکنندگان و عرضه­کنندگان این محصول در کشور قرار گیرد.     نتیجه‌گیری:     عمده‌ترین دلیل مقبولیت کامپوزیت چوب- پلاستیک ویژگی‌های مقاومت در برابر رطوبت می‌باشد و با داشتن دوام و شکل‌پذیری مناسب آن می تواند جایگزین دیگر فراورده‌های چوبی گردد هرچند قیمت بالای آن در مقایسه با صفحات فشرده چوبی جای تامل دارد UR - https://jwfst.gau.ac.ir/article_2583.html L1 - https://jwfst.gau.ac.ir/article_2583_176f0bb9159da9522135eb6481a5b6de.pdf ER -