%0 Journal Article %T اثر احداث جاده جنگلی بر توسعه روستاهای جنگلی (مطالعه موردی: سری 2 بخش 6 طرح جنگل‌داری نکا- ظالم‌رود) %J پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل %I دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان %Z 2322-2077 %D 2012 %\ 07/16/2012 %V 17 %N 3 %P 19-39 %! اثر احداث جاده جنگلی بر توسعه روستاهای جنگلی (مطالعه موردی: سری 2 بخش 6 طرح جنگل‌داری نکا- ظالم‌رود) %R %X در گذشته طراحی شبکه جاده‌های جنگلی بیش‌تر در راستای تحقق اهداف اصلی آن یعنی مدیریت و بهره‌برداری از جنگل بوده است. این بررسی به‌منظور توجه به اهداف همه‌جانبه راه‌های جنگلی، به‌خصوص نقش آن در توسعه‌یافتگی روستاهای واقع در جنگل، استخر پشت نکا (دارای 6 روستا) انجام گرفت. ابتدا با استفاده از اطلاعات و برنامه طراحی و ساخت راه‌های جنگلی در منطقه وصف شده در سه دهه 1365، 1375 و 1385 مراحل ساخت راه‌های جنگلی و برنامه جاده‌های پیشنهادی، استخراج گردید. سپس با استفاده از منابع آماری و اطلاعات مربوط به سرشماری عمومی نفوس و مسکن، کشاورزی و پرسش‌نامه تکمیل شده برای هر یک از روستاها (مشخصات عمومی، اجتماعی، اقتصادی، تأسیسات، تسهیلات و امکانات موجود در آبادی‌ها) براساس شاخص‌های مرتبط با ساخت جاده، وضعیت توسعه‌یافتگی و بهره‌مندی از خدمات روستاهای مورد مطالعه به تفکیک هر دهه از اجرای طرح مشخص شد. با توجه به دسترسی روستاها به نوع راه‌های ارتباطی، امتیاز میزان بهره‌مندی از راه جنگلی محاسبه گردید. داده‌ها در نرم‌افزار Excel پردازش شد و سپس با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه بین برخورداری از فواید جاده‌های جنگلی و توسعه‌یافتگی روستاها محاسبه گردید، میزان همبستگی محاسبه شده برابر با 866/0=r به‌دست آمد که بیانگر ارتباط مستقیم و معنی‌دار میان دسترسی به راه‌های جنگلی و توسعه‌یافتگی روستا است. در نهایت نتایج این مطالعه نشان داد، روستاهایی که مدت زمان بیش‌تری به جاده‌های جنگلی و راه‌های ارتباطی دسترسی داشته‌اند از امکانات، خدمات و شرایط بهتری از لحاظ توسعه‌یافتگی بهره‌مند شدند. %U https://jwfst.gau.ac.ir/article_204_2f06d8332a8fb50bd1189436c1f2dd2c.pdf